"ELIMINATOR" Lisa Him-Jensen og Anja Ulset + "Unfolds" Gunnhilde Høyer

in

"ELIMINATOR" Lisa Him-Jensen og Anja Ulset + "Unfolds" Gunnhilde Høyer
20.04-29.04 2012
Kurant Visningsrom

ÅPNING FREDAG 20.04 KL 19:00
Åpent torsdag - søndag 12 - 17

ELIMINATOR er sentrert rundt en samling portretter av nylig forsvunnede dyr.
Mesteparten av alt liv som noensinne har levd på jorden, har av ulike årsaker, dødd ut. Og nå, med litt assistanse fra et visst dyr med en nydelig hjerne og en bemerkelsesverdig evne til empati, forsvinner arter i et enda raskere tempo. Visst kan man tenke at dette er beklagelig, men hva om disse dyrene bærer en stor del av ansvaret selv? De kunne helt sikkert anstrengt seg mer, lagt større vekt på sine attraktive egenskaper og hatt et klarere begrep om hvordan man blir ettertraktelsesverdig i forhold til markedet. En fisk i hånden er så mye mindre enn mange i havet.

Lisa Him-Jensen (f. 1980, Stockholm) bor og arbeider i Bergen. Hun tok sin MA ved Kunsthøgskolen der i 2009, og er nå medlem av Bergen Ateliergruppe (BAG).
Hun arbeider med tekst, tegning og maleri. Den seneste tiden har hennes prosjekt dreid seg om mennesket som et temmelig mislykket dyr, udugelig til de mest dyriske ting men også ubekvem i verden hun har laget til seg selv. I år har Lisa vært artist-in-residence gjennom Bergen Kommunes Berlinprogram, og har deltatt i Flagg på Entrée visningsrom. I juni har hun en residency i Namsos, og i oktober har hun separatutstilling på Nord-Trøndelag Fylkesgalleri.
For mer info: www.lisahimjensen.com

Anja Ulset (f. 1981, Nordmøre) har en MA i kunst fra Kunsthøgskolen i Bergen, og er medlem av Bergen Ateliergruppe. Hun har tidligere stilt ut på Knipsu, Visningsrommet USF og The Museum of Longing and Failure. Anja har også drevet kunst(ner) fanzinen Distribusjon sammen med søsteren Mari, og de har laget fanzinen Ikke til hjemlån sammen med Kjersti Rorgemoen og Agnes Ravatn. Hennes siste publikasjon Bergen Art Guide ble utgitt på Ctrl+Z Publishing i januar 2012.

"Unfolds" Gunnhilde Høyer
Avtrykket har en unik uatskillelighet fra det det stammer fra, både gjennom likhet og gjennom det indeksikale forholdet det har til objektet sitt. Avtrykket viser både spor av materialet og spor i materialet. Dermed har avtrykket potensiale til å ikke bare dokumentere et objekt, men også fortelle om bruken av objektet, og å avdekke fysiske spor av hendelser som er inkorporert i det.

Under utstillingen på Kurant i Tromsø vil jeg vise avtrykk av et utbrettet papirfly, en spå og en papirhatt. Disse avtrykkene gir både en visuelt informativ analyse av arket som det er i sin flate form, samtidig som de viser hvordan arket har vært oppbygd i sin tredimensjonale form, som papirobjekt. I ett og samme bilde viser avtrykkene de geometriske strukturene som utgjør alle stegene i papirobjektets tilblivelsesprosess.

Gunnhilde Høyer (f.1983, Arendal) tok Master på Kunsthøyskolen i Oslo i 2010 bor og arbeider i Oslo. Hun har i løpet av de siste årene vært med på en rekke gruppeutstillinger og vært i Japan og studert dokumentariske avtrykk av fisk, samt avgnidninger av sverd som en del av et langvarig prosjekt som utforsker forholdet mellom avtrykk og objekt. I mai stiller hun ut på International Print Center i New York sin gruppeutstillingen «New Prints 2012».